maanantai 28. toukokuuta 2012

Nokia has won market share back in Finland after Lumia launch


Suomi löysi taas Nokian älypuhelimet


Suomi löysi taas Nokian älypuhelimet

Matkapuhelinyhtiö Nokian kurssi on kääntynyt kotimarkkinoilla. Viime kesänä Nokian älypuhelinten markkinaosuus Suomessa romahti, mutta nyt Lumia-malliston avulla yhtiö on päässyt uuteen nousuun. Uskollisimpia Nokia-ystäviä ovat yrityskännyköiden hankkijat.

Matkapuhelimia valmistavan Nokian osuus Suomen älypuhelinmarkkinoista on lähtenyt kasvuun, arvioi tutkimusyhtiö IDC.
Alkuvuonna Nokian markkinaosuus oli jo 41 prosenttia, kun vielä viime kesän lopulla nokialaisten osuus kauppoihin toimitetuista älypuhelimista oli 31 prosenttia.
09:10OSAKE
-1,05 %
16,00
-0,17
+2,06 %
2,18
+0,04
Puolessa vuodessa kasvua kertyi kymmenen prosenttiyksikköä. Nousulla Nokiasta tuli taas selvästi suurin valmistaja Suomen älypuhelinmarkkinoilla.
Samsungin siivu kauppoihin toimitetuista älypuhelimista oli tammi–maaliskuussa 28 prosenttia ja Applen 21 prosenttia. Viime vuoden heinä–syyskuussa korealaiset myivät 25 prosenttia ja yhdysvaltalaiset 16 prosenttia Suomen älypuhelimista. Muiden valmistajien osuus tippui kymmeneen prosenttiin alkuvuonna.
IDC:n arvio koskee jälleenmyyjille toimitettuja puhelimia ja kertoo siitä, minkälaisten laitteiden kauppiaat uskovat käyvän kaupaksi. Se ei kerro, kuinka paljon jälleenmyyjät ovat oikeasti saaneet myytyä puhelimia.
Laskelmat koskevat yhden vuosineljänneksen eli kolmen kuukauden aikana toimitettuja uusia puhelimia. Ne eivät kerro, kuinka paljon esimerkiksi Nokian älypuhelimia on käytössä.
Windows Phone
käänsi kurssin
Suomi on pieni markkina-alue, ja älypuhelimet muodostavat vain osan maailman matkapuhelinmarkkinoista. Nokian osuus kotimarkkinoilla on kuitenkin eräänlainen koelaboratorio matkapuhelinyhtiölle.
Nokian nousun takana on Windows Phone -käyttöjärjestelmäpohjaisten älypuhelinten tulo markkinoille.
– Suomen markkinoilla Windows-puhelimet ovat lisänneet Nokian kokonaismyyntiä. Suomessa kaikki Windows-puhelinmyynti ei ole ollut pois Symbian-myynnistä, teleoperaattori Elisan liittymäliiketoimintajohtaja Henri Korpi sanoo.
Korven mukaan Nokian ajoitus Lumia-älypuhelinten lanseerauksessa oli onnistunut. Nokian kilpailijat toivat uudet älypuhelimensa markkinoille jo aiemmin syksyllä, kun Stephen Elopin johtama yhtiö odotti vuodenvaihteeseen.
Nokia sai olla vähän aikaa markkinoilla rauhassa, Korpi sanoo.
Yritykset luottavat
Nokiaan
Tutkimusyhtiö IDC:n mukaan Suomi oli yksi parhaista markkinoista Windows-puhelimille Euroopassa. Taustalla saattaa olla se, että suomalaisyritykset ovat edelleen Nokia-uskovaisia.
– Yritykset ovat perinteisesti hankkineet Nokiaa. Yritysmarkkinoilla Nokia ei ole laskenut niin paljon kuin kuluttajapuolella, Henri Korpi sanoo.
Korven mukaan Nokian kysyntä on kasvanut sekä kuluttaja- että yritysmarkkinoille, mutta yrittäjät panttasivat hankintojaan ennen kuin Lumia tuli markkinoille.
– Nokian markkinaosuus laski ehkä voimakkaammin yrityspuolella, kun mitä se olisi muuten laskenut Lumiaa edeltävinä aikoina, kun yritykset odottivat uutta puhelinta.
– Sitten kun Lumiaa sai, yritykset hankkivat sitä.
Panttaaminen koskee erityisesti pienempiä yrityksiä. Suuret yritykset hankkivat matkapuhelimensa oman aikataulunsa mukaan. Myös kuluttajapuolella lykättiin hankintoja Lumian vuoksi, arvelee teleoperaattori TeliaSoneran Suomen kuluttajaliiketoiminnan johtaja Juha Koivuniemi.
– Suomessa on selvästi merkkiuskovaisia ihmisiä, jotka haluavat ostaa mielellään Nokiaa. Kun oli tiedossa, että tulee uusi mallisto, osa asiakkaista siirsi varmasti hankintansa siihen, kun uudet mallit tulevat Nokialta.
"Nokia jatkaa kasvuaan
Suomessa"
Nokian markkinaosuuden sahaaminen kertoo älypuhelinmarkkinoiden kovasta kilpailusta. Vielä viime vuoden heinä–syyskuussa Sony Ericsson ja kiinalaisten ZTE:n ja Huawein yhteenlaskettu markkinaosuus oli 28 prosenttia älypuhelimissa. Kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä pienempien valmistajien osuus oli laskenut kymmeneen prosenttiin.
Samalla kolme suurinta ovat vahvistaneet asemiaan. Alkuvuonna Nokia, Samsung ja Apple jakoivat 90 prosenttia Suomen älypuhelinmarkkinoista.
– Kyllä se on ihan aito ilmiö, että Nokian markkinaosuus on jonkin verran noussut aallonpohjasta, mutta kaukana ollaan huippuvuosista, Elisan Henri Korpi sanoo.
Yrityspuolella Suomi luottaa edelleen Nokiaan, mutta kuluttajapuolella kilpailu on kiristynyt.
– Olemme tyytyväisiä, että olemme saaneet kilpailua. Kuluttajalla on paremmat mahdollisuudet valikoida, ja meistä on kiva esittää erilaisia vaihtoehtoja kuluttajille.
Vaihtoehdot ovat rajoittumassa kolmeen. Soneran Juha Koivuniemi sanoo, että Nokia, Samsung ja Apple ovat olleet selvästi myydyimmät merkit viime kuukausina. Trendi tulee jatkumaan, Koivuniemi arvioi.
Hänen mukaansa Suomen matkapuhelinmarkkinoilla on nähty myös yleinen käännös älypuhelinten suuntaan.
– Yhä isompi osa ihmisistä ostaa älypuhelimia.
Teleoperaattori DNA:n Kauppa-liiketoiminnan toimitusjohtajaSami Aavikko uskoo, että trendi ei ole kääntynyt pelkästään kolmen suuren hyväksi, vaan Nokia tulee valtamaan älypuhelinmarkkinoita Samsungilta ja Applelta.
– Lumiassa on jo neljä eri versiota myynnissä, kappalemääräinen myynti nousee.